Please go around the construction area by the lights and over the traffic island

Please go around the construction area by the lights and over the traffic island (and other stories)

Kunstverein Schattendorf
Feb 27 - May 1, 2011

Exhibition curated by Ariane Müller und Martin Ebner - STARSHIP

g

Lucio Auri, Jay Chung & Q Takeki Maeda, Hans-Christian Dany & Nicole Wermers, Carola Dertnig, Stephan Dillemuth, Martin Ebner, Yusuf Etiman, Katja Eydel, Ellen Gutovsky, Judith Hopf, Joan Jonas, Christoph Keller, Thomas Kilpper, Nina Könnemann, Antje Majewski, Ariane Müller, Henrik Olesen, Kirsten Pieroth, Daniel Pflumm, Deborah Schamoni, Juliane Solmsdorf, Klaus Weber, Annette Wehrmann, Jean-Michel Wicker, You Never Know, Florian Zeyfang

g

Yusuf Etiman,
from: Hundekopf, 2010

People in a space, movement, they interact, use tools, do something, and again do something, as a matter of course. But something is different. In the exhibition, conceived for Schattendorf Kunstverein, Joan Jonas Video Songdelay of 1973 constitutes a visual point of departure. People move through an empty lot in New York following abstract patterns, cadenced by the beat of wooden sticks - a performance, thus the actual movement of people through space and a film, which tells a story in itself.

Moving in and crossing through space, the public space, is on one hand a technique of conceiving space, as has been put into the concept of the dérive by the situationist movement of the 60s, on the other hand it is the daily bread of some professions and pictured for example in the video Why not Yellow of Lucio Auri. It may also be, as in The Evil Faerie by Judith Hopf and Henrik Olesen hinting at some other hidden identity, readable or not readable, depending whether someone is looking for it.

There are also some more contemporary notions of this movement through space. Besides that of the hypertrophical, capitalistic notion of real estate as starting point of one of the biggest post-war economical crashes, the city has a usage value. Once all mortgages and investment rates have collapsed, it is still usable. Them Ornamentals and us Accidentals Never the Trains Will Meet, a video of Florian Zeyfang and Martin Ebner, talks about that.

The exhibition consist of video installations, photo works, and other media produced by a specific Berlin based generation of artists, who are working on broadening the range of what gets represented in society. In this city, Berlin, picturing on one hand the wealth of a highly industrialized nation, falling apart at its many fringes, and only then being difficultly reassembled, it is a new form of narration based on the coexistence and the impliciteness of its individual realities... and aberrations.


Personen im Raum, sie bewegen sich, interagieren, verwenden Gegenstände, tun etwas und tun es nochmals, selbstverständlich. Doch etwas stimmt nicht. In der Ausstellung, die für den Kunstverein Schattendorf konzipiert wurde, stellt Joan Jonas' Video Songdelay von 1973 einen visuellen Ausgangspunkt dar. Menschen, die auf einem leeren Grundstück in New York einfache abstrakte Muster abschreiten, rhythmisiert von aneinander geschlagenen Holzstücken - eine Performance, das heißt die tatsächliche Bewegung von Menschen und ein Film, der in sich selbst eine Geschichte erzählt.

Sich in und quer zum Raum, dem öffentlichen Raum, bewegen - das ist zum einen eine Technik des Raumbegreifens, wie sie von den Situationisten im Begriff des Dérive zusammengefasst wurde, zum anderen Bestandteil einiger Berufe, abgebildet zum Beispiel in Why not Yellow von Lucio Auri. Oder es ist, wie in den kurzen Film The Evil Fairie von Judith Hopf und Henrik Olesen eine andere, versteckte Identität, die sich in einer Geste ausdrückt, die lesbar ist, oder nicht lesbar wird - je nachdem, ob sie von jemanden gesucht wird.

Aktuell stellt sich im Bild des städtischen Raums auch eine weitere Frage. Neben dem hypertroph kapitalisierten Begriff der Immobilie, die Ausgangspunkt des massivsten Wirtschaftscrash der Nachkriegszeit wurde, hat die Stadt auch einen Gebrauchswert. Wenn all ihre Hypotheken und Zinsraten zusammengebrochen sind, lässt sie sich immer noch verwenden.

Die Ausstellung versammelt installative Videos, Fotoarbeiten und Arbeiten auf anderen Medien einer zumeist Berliner Künstlergeneration, die auf eine Erweiterung dessen, was in der Gesellschaft repräsentiert wird, abzielen. In dieser Stadt, Berlin, die zwar den Reichtum einer Industrienation darstellen soll, dennoch an jeder ihrer vielen Ecken ständig zusammenbricht und nur mühsam belebt werden kann, entsteht in der Selbstverständlichkeit und dem Nebeneinander der aus diesen Wirklichkeiten erzeugten Bilder eine neue narrative Erzählform des Alltäglichen - mit all seinen Abweichungen.

Kunstverein Schattendorf
Baumgartnerstrasse 2, A-7022 Schattendorf, Austria

Opening Saturday, Feb 26, 2011
DJ Smoky Eye, DJ Daniel Pflumm, Sir Tralala

Feb 27 - May 1, 2011
Opening hours: Saturday 5-10 p.m., Sunday 2-7 p.m.
or by appointment: 43.699.15231349

Finissage: May 1, 2011
7 p.m.: special screening: Stephan Dillemuth
live concerts from 8 p.m.: Bernhard Fleischmann, Laokoongruppe, Der Nino aus Wien

pageview counter pixel